Ska du byta däck på bilen? Läs Lota Bilvårds guide kring däckbyten. Vill du inte själv göra jobbet så gör vi det gärna åt dig.
Inte riktigt än, men mycket snart blir det kallare tider och dags att byta till vinterdäck. Det är självklart en trevlig milstolpe som markerar inträdet av höst och vinter, men det innebär också en hel del arbete, särskilt om man inte är en van däckbytare. Många blir lika överraskade varje år och funderar då på hur man bäst ska gå till väga.
Att byta däck på ett proffsigt sätt, är dessutom en säkerhetsfråga, dels inom ramen för själva arbetet i sig, dels gällande användandet av bilen. Faktum är att om du planerar dina däckbyten väl kan du undvika att skada dig själv samtidigt som du kan spara mycket tid och pengar. Vare sig du ska byta sommardäck eller vinterdäck är det några saker du alltid bör tänka på. Däckservice är viktigt för att dina däck ska hålla över tid och vara trafiksäkra.
1. Skaffa rätt verktyg och hjälpmedel
Många använder fälgkors men det kan också vara en fördel att skaffa en pall att ta stöd mot. En mutterknackare är ett bra hjälpmedel men kostar ofta lite mer. Det kan också vara bra att skaffa stoppklossar som garanterat håller bilen på plats under ditt däckbyte. En bra garagedomkraft underlättar förstås arbetet. Originaldomkraften är ofta ranglig och osäker och bör bara användas i nödfall, vid däckbyte längs vägen. Se också till att köpa bra handskar för att undvika skador när du arbetar. Det är inte ovanligt att händerna råkar lite illa ut om bultarna sitter hårt. Rätt verktyg och hjälpmedel leder dig en bra bit på vägen mot komfort, god säkerhet och ett bra resultat.
2. Undvik skador
Ett däckbyte är faktiskt ett ganska ansträngade fysiskt arbete. Det kan nästan jämföras med ett träningspass. Värm därför upp innan du börjar arbeta och tänk på att alltid lyfta med hela kroppen. Tänk på att böja benen och ha ryggen rak som mycket som möjligt. Om du ligger på knä, lägg helst något mjukt under, t ex en gammal sittdyna. Knäna utgör en utsatt del av kroppen och är viktiga för den allmänna funktionen i benen, så var rädd om dem! När du är klar, gör en liten stunds stretching för att inte råka ut för träningsvärk någon dag senare. Och som sagt, var rädd om händerna när du lossar bultarna!
3. Rengör däcken
Rengör alltid däcken innan du påbörjar ditt däckbyte. Du undviker då att smutsa ner dig själv allt för mycket och däcken är sedan rena under förvaringen. Har du tillgång till vattenslang är det enkelt. Du kan börja med att ta den värsta smutsen med en mjuk borste och peta bort grus som fastnat i däckmönstret. Därefter sköljer du med vatten, tvättar med en tvättsvamp med löddrande bilshampo och fälgtvätt, samt sköljer bort allt igen med vattenslangen. Var noga med att låta vattnet leta sig in i alla håligheter. Skölj hellre någon minut för mycket än för lite. Låt däcken torka fritt. Är du riktigt noggrann, torka fälgarna med en ren, absorberande trasa. Det är roligt att ta fram skinande rena däck flera månader senare!
4. Kolla underlaget
Tänk mycket noga på vad du ställer bilen när du ska utföra däckbyte. Det är förstås viktigt att du har ett så plant underlag som möjligt så att bilen inte försätts i rullning under däckbytet. Underlaget påverkar så klart säkerheten under bytet, men också komfort. Lägg alltid i en växel och dra åt handbromsen ordentligt!
5. Använd smörjmedel
Arbetet blir lättare om du använder smörjmedel till de olika delarna. Det blir lättare att lossa vinterdäcken och att sätta på sommardäcken. Underlätta redan nu nästa däckbyte genom att använda smörjmedel på bultarna. Detta hjälper dig också att undvika rost.
6. Kontrollera däcken
Kontrollera också däcken allmänt så att de är i bra skick när du ska ta fram dem nästa gång. Då slipper du bli överraskad eller tvingas till ett oväntat och oplanerat nyinköp av däck. Kontrollera mönsterdjupet noggrant. Däcken med djupast mönster sätter du baktill på bilen så att bakvagnen inte ska ta greppet och bilen sladda. Mönsterdjupet på ett sommardäck ska ligga på minst 1,6 mm men redan på 3 mm försämras säkerhetsegenskaperna markant. För att garantera körsäkerhet, bör du därför kassera ett däck med mönsterdjup under 3 mm.
7. Märk däcken
Viktigt är att märka däcken innan du lägger dem till förvaring. Märk ut vilka däck som ska sitta fram och bak, och vilka som ska sitta höger och vänster. Detta underlättar ditt nästa däckbyte. På vintern kan du märka sommardäcken, på sommaren kan du märka vinterdäcken. Märkningen är viktig för att hålla koll på rotationsriktningen på däcken. Planera i god tid för rätt däckservice.
8. Kolla trycket i däcken
När du har genomfört ditt däckbyte – glöm inte att kolla trycket. Ibland kan däcken ha tappat luft under förvaringen och behöver fyllas på. Det så kallade rullmotståndet ökar om det är för lite luft i däcken. Då blir också slitage och bränsleförbrukning högre. Fyll gärna på upp till 0,2 bar extra lufttryck, förutsatt att du inte överskrider maximalt rekommenderat lufttryck.
9. Efterkolla
Var särskilt uppmärksam när du kör första gången efter däckbytet, på att allt låter och känns normalt. Kontrollera också bultarna en extra gång när du kört ett tag. Kör därför några mil och kontrollera sedan bultarna så att de sitter ordentligt där de ska. Om du märker att något inte stämmer, ta omedelbart kontakt med en professionell däckverkstad.
10. Förvara däcken rätt
Se till att du förvarar däcken på rätt sätt, så att de inte tar skada. Placera dem i ett utrymme som är svalt, mörkt och torrt. Antingen kan du lägga dem plant eller hänga upp dem på en stadig plats. Och kolla än en gång att de är märkta, så att du vet var på bilen de ska sitta vid nästa byte.
Behöver du professionell hjälp med däckbyte i Västerås? Ska du byta däck men vill inte göra det själv? Kontakta Lota Bilvård på 021-81 11 71, maila oss på kundtjanst@lotabilvard.se eller lämna dina kontaktuppgifter i formuläret så kontaktar en av våra medarbetare dig alldeles strax!